de situatie bij de elburger brug
Allereerst was het belangrijk om in kaart te brengen wie de verschillende stakeholders waren en aan de hand van welke diensten we ons doel wilden bereiken. De werkzaamheden aan de Elburgerbrug hadden immers invloed op een grote omgeving en bijbehorende groep inwoners, waardoor er meerdere diensten ingezet moesten worden. Deze diensten, grotendeels communicatie gerelateerd, moesten hierbij wel goed afgestemd worden met de communicatie vanuit de provincie Flevoland.
Elburg
2+ maanden
Gemeente Flevoland
Provinciaal
01. DIGITALE COMMUNICATIE
Om de omgeving zo goed mogelijk te informeren, werd er besloten om digitale omgevingscommunicatie en StreetSync in te zetten. De omgevingscommunicatie bevatte in dit geval enkele essentiële onderdelen met het oog op de gevoelige situatie die de werkzaamheden met zich meebrachten. Zo werden de berichtgevingen afgestemd op basis van een doelgroeponderzoek, werd er gewerkt met specifieke targettingsgebieden en kwam er op de visuals een counter te staan, die zowel naar de start als naar het einde van de werkzaamheden zou aftellen. Op deze manier ontving de omgeving berichten die voor hun als prettig werden ervaren en werd er tegelijkertijd op een laagdrempelige manier geattendeerd op de periode dat het nog zou duren totdat de werkzaamheden zouden starten en/of eindigen. Laatstgenoemde wordt vaak onderschat, terwijl het écht kan bijdragen aan het bewustzijn van de omgeving. Enkel een datum zegt de meeste mensen namelijk niet zoveel, in tegenstelling tot een aantal dagen. Kleine toevoegingen die voor meer draagvlak zorgen.
02. OPENBARE RUIMTES
De dienstverlening vanuit BUKO Bereikbaar vindt grotendeels digitaal plaats. Toch is dat niet voor alle diensten het geval. Met StreetSync kunnen er namelijk advertenties getoond worden op LED-schermen in de openbare ruimte. Zo kunnen advertenties afzonderlijk van elkaar op specifieke locaties getoond worden. Van sportscholen en supermarkten tot tankstations en buurthuizen. De mogelijkheden zijn enorm en daarom ook enorm doeltreffend te maken. De advertenties voor de werkzaamheden aan de Elburgerbrug werden op in totaal 58 schermen getoond. Deze schermen stonden voornamelijk in Elburg, Dronten, Kampen en Harderwijk, waarbij er ook nog enkele losse schermen waren meegenomen. Zowel mensen zonder als met social media accounts konden op deze manier (nogmaals) geattendeerd worden.
03. EENMAAL OP DE WEG
Om ook de weggebruikers te informeren die of de berichtgevingen nog niet hadden gezien of links hadden laten liggen, werden er DIB-meldingen ingezet. Indien er over een bepaalde locatie op de weg werd gereden, kregen mensen een in-car bericht over de werkzaamheden. Hierbij werd tevens de beoogde omleidingsroute al meegegeven, zodat ze extra alert zouden zijn op de route die ze moesten rijden. Aangezien deze beoogde omleidingsroutes mede afhankelijk waren van de drukte op de weg, werd er besloten om sommige DIB-meldingen pas aan te zetten bij een bepaalde terugslag/drukte op de snelweg. Het vaststellen van deze drukte gebeurde aan de hand van Lisa. Met deze tool konden verschillende verkeersmetingen worden uitgevoerd, zoals vertragingsduur, snelheidsverschil en intensiteiten.
Testimonials
wat de opdrachtgever zegt
Communicatie, betrokkenheid, actief meedenken, snel handelen. Geen verbeterpunten.
Provincie Flevoland
Communicatie, betrokkenheid, actief meedenken, snel handelen. Geen verbeterpunten.
Provincie Flevoland
De resultaten
De resultaten die we behaald hebben met de inzet van onze diensten.
weergaves via social media
unieke personen bereikt
weergaves via Streetsync
minder verkeersdrukte
Heb jij binnenkort ook een project?